Det er liten tvil om at Jens Stoltenberg, Jonas Gahr Støre og Trond Giske prøver å bruke enhver anledning nå i valgkampen til å bortforklare et elendig skoleverk. Ikke minst er det skammelig at det snakkes direkte usant når det gjelder kunnskaper til dagens unge, ja der matematikk-kunnskaper ligger under enhver kritikk. Jeg hørte at Jens Stoltenberg her om dagen sto fram på TV og skrøt av at norske elever var de beste i Norden når det kom til kunnskaper i matematikk. Men der prøver han seg på nok en bløff!
For meg blir det klarere og klarere at dersom man vil ødelegge en nasjon, så er skoleverket det beste stedet en kan starte. Og dersom man klarer å sette i gang denne ødeleggelsen, så forplanter skaden seg oppover i systemet, helt av seg selv! Man kan bare lene seg tilbake og se at hele byggverket raser sammen av seg selv.
Når man på venstresiden kjemper så innbitt mot privatskoler, så har de nok sine gode grunner for det. De skolene har ikke det statsbærende kongelige norske arbeiderparti, og med god hjelp av de røde i SV, samme kontroll over som de har over de offentlige skolene.
I går sto en pensjonert matematiker fram på TV. Han var rystet over dagens mattekunnskaper blant studentene. Og han fortalte at i 1984 klarte nesten 80 prosent av studentene en pensumsoppgave fra ungdomsskolen som de ble testet i. I 2011 hadde tallet sunket til 35 prosent, og det sier alt. Han kalte dagens situasjon for en katastrofe, og det er så visst ikke å ta for hardt i. Og det gjelder nok ikke bare mattematikk, selv om situasjonen kanskje er spesielt ille akkurat der.
Det eksemplet på enkel prosentregning som oppslaget på TV2 inneholdt var typisk på samme nivå hva som vi lærte i 4-5 klasse på FOLKESKOLEN. Og i dag klarer altså bare drøyt halvparten av dem som begynner på et sivilingeniørstudium å løse det – og under halvparten av de som begynner på studium til lærer eller økonom. Da er det neimen ikke rart at bruer klapper sammen under bygging, at sikkerhetssystemer i tunneler svikter, at kraftlinjer og infrastruktur i telekommunikasjon faller ut osv. osv.
At noe i dette landet fungerer i det hele tatt er nærmest et mirakel. Men det miraklet vil nok ta slutt etter hvert som stadig flere av de som fikk sin utdannelse mens landet ennå hadde et skoleverk, forsvinner ut av yrkeslivet.
Narvik, 23.08.13. Amund Garfors
Skoleverket i forfall 310813
Sendt 31.8.13 til:
«Alle» norske aviser. De norske politiske parti. Statsministerens kontor.