Det er all grunn til å gi full honnør til alle som har skrevet og advart de siste dagene om denne «dødsdansen» som vi tragisk nok har fått på våre livsfarlige vinterveier her nord. Og som er et blitt som en ren rutine, uten at politi og veimyndigheter griper inn. Den siste advarselen kom i går fra Jan-Erik Hanssen som er sjefsredaktør i Avisa Nordland, og som gikk så langt, der han mente at sjåfører som kommer med lastebiler på sommerdekk, bør tiltales for drapsforsøk. Der har han min fulle støtte! For det er nemlig akkurat det som må til for å få bukt med denne trafikken. En lek mellom liv og død som utspiller seg på norske vinterveier, der disse 50 tonns bilene blir ført av ukyndige og uerfarne utenlandske sjåfører, det må nå bli en slutt på!
Torkild Emberland, journalist i avisa Nordlys hadde også et særdeles godt innlegg her forleden, der han karakteriser denne trafikk som «døden som kjører kjelke». Her treffer han virkelig blink, og setter fingeren på fakta! At denne leken får lov til gjenta seg år etter år, det er ei gåte for meg, og ikke til å fatte! Sjøl har jeg vært utsatt for at politiet stopper meg når jeg kommer kjørende midt på sommeren, på tørr asfalt, med en liten tilhenger på min privatbil. Der blir man ilagt 1000 kroner i bot fordi kjettingen som skal ligge rundt kroken ikke er etter forskriftene. Mens disse utenlandske vogntoga på sommerdekk, uten kjettinger og nedslitte dekk, midt på den verste årstiden med snø og nullføre, de får passere uten den minste bot. En kan jo få seg til å tro at dette har noe med EØS-politikk å gjøre, eller hva? Er det OK at det drepes mennesker på veiene, fordi EU/EØS-direktivene er viktigere og MÅ overholdes, enn at disse livsfarlige vogntoga stoppes? Nå får nok være nok!
Stopp hver eneste trailer på grensa, og gjør en fysisk sjekk av kjøretøyenes vinterrustning! Sett fysisk lås på kjøretøyet om det stoppes underveis, dersom sjåføren ikke har skodd bilen etter forskriftene! Samtidig må det presiseres at det IKKE er tilstrekkelig at en bare har med seg utstyret. Men man må også BRUKE DET! Kjettinger virker nemlig svært dårlig når de henger på krokene under bilen, nesten som til pynt! For når traileren ligger i grøfta, eller en semitrailer har saxet og forårsaket en fatal ulykke, da er det dyktig seint å legge kjettingene på hjulene! Og der de skulle ha vært FØR kjøreturen tok til!
Og sist men ikke minst, det må vises SVÆRT STRENGE reaksjoner fra politiets side for overtredelse og brudd på dette regelverket, om det da finnes noe regelverk. Bare ryktet blant utenlandske sjåfører om strenge straffer og store bøter, eller beslag i kjøretøy og last for brudd på veitrafikkloven, det vil få disse sjåførene, og ikke minst eierne av disse bilene til å tenke seg to ganger om, før de setter av gårde med en slik «dødens kjelke» som Emberland så godt beskriver det som.
For er det noe disse karene forstår, så er det tap av inntekt!
Utenlandske trailere 081113
Sendt 8.11.13 til:
"Alle" norske aviser.